NEXTPROP - nowa generacja pędników okrętowych, nr. Umowy z EDA: B-1466-GEM1-GP
Od 14 grudnia 2020 roku do 17 listopada 2023 realizowany jest projekt „Nextprop – nowa generacja pędników okrętowych” w ramach międzynarodowego programu Program Europejskiej Agencji Obrony (EDA).
Wysokość otrzymanego dofinansowania z EDA: 810.317 EUR netto
UMOWA nr 5190/EDA/2021/0 z MEiN o wykonanie projektu międzynarodowego współfinansowanego Nr W21/EDA/2021, finansowanie w ramach PMW („Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”) MEiN
Wysokość otrzymanego dofinansowania z PMW MEiN: 629.139,00 PLN
Kierownik zespołu AMW: dr hab. inż. Andrzej Grządziela, prof. AMW
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie oprogramowania i narzędzi projektowych do modelowania niskoszumowych śrub napędowych nowej generacji. Zaawansowane modele nowoczesnych materiałów, takich jak materiały kompozytowe, zostaną zintegrowane z narzędziami numerycznymi, aby wspomóc projektowanie pędników kompozytowych. Prace obejmują obliczeniową dynamikę płynów (CFD), analizę elementów skończonych (MES), interakcję płyn-struktura (FSI) oraz modele teoretyczne. Modele zostaną sprawdzone poprzez kontrolowane eksperymenty prototypowe na standardowym, symetrycznym skrzydle i typowym pędniku śrubowym.
Obok celu głównego wyznaczono szereg celów drugorzędnych jakimi są:
- Poprawa obecnej wiedzy na temat podstawowych mechanizmów generowania / propagacji sygnałów hydroakustycznych przez śruby okrętowe poprzez rozwój i walidację narzędzi do modelowania.
- Podniesienie kompetencji w zakresie śrubowych pędników kompozytowych, sposobów ich wytwarzania oraz korzyści i nowych wyzwań w projektowaniu i rozwoju.
- Badanie integrację czujników jako pierwszy krok w kierunku programu diagnostyki typu SHM opartego na aktualnym stanie technicznym. Nowe materiały i systemy czujników dostarczą również nowych doświadczeń i wiedzy w zakresie testów eksperymentalnych.
- Udoskonalenie metod testowania i konfiguracji eksperymentalnej dla nowoczesnych pędników.
Nacisk zostanie położony na śruby napędowe niekawitujące, z uwagi na zastosowanie w okrętach podwodnych, niszczycielach min i okrętach ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) oraz dodatkową złożoność obliczeniową kawitacji. Wpływ strukturalny (zmęczenie / erozja) kawitacji na materiały kompozytowe będzie rozważany z eksperymentalnego punktu widzenia. Ten aspekt dotyczy ogólnego zakresu zastosowań śrub okrętowych. Ponadto, opracowane narzędzia do modelowania mogą zostać rozszerzone o kawitację na późniejszym etapie.
Partnerzy Projektu to:
Norwegia (Lider Projektu):
- Norwegian Defence Research Establishment (FFI)
- FiReCo
- Light Structures AS (LS)
- SINTEF Ocean (SO)
Włochy:
- CETENA
- CNR-INM
- Politecnico di Milano (POLIMI)
Polska
- Akademia Marynarki Wojennej
- Centrum Techniki Okrętowej
- LQS Energy People sp. z o.o.